Vijf tips voor boeiende blogposts

Onderzoeken naar de inzet van contentmarketing in de zakelijke markt schieten als paddestoelen uit de grond. Contentmarketing is het creëren en verspreiden van blogs, video’s, white papers, magazines en andere media om in te spelen op de informatiebehoefte van een (potentiële) klant.

Wat blijkt: 65 procent van b2b-marketeers faciliteren een blog als contentmarketingstrategie. En dat terwijl 41 procent van hen moeite heeft met het creëren van boeiende content voor klanten en proposities (Zie dit onderzoek). Hoe houdt u klanten betrokken bij uw merk door middel van boeiende blogposts?

Het Content Marketing Institute (CMI) zet een aantal tips op een rij voor een boeiende blogpost. Het heeft allemaal te maken met het schrijven van interviews en dat vertalen naar een post met inhoud. Dat kan met experts, maar ook met uzelf.

Grove schets
Maak een grove schets van vragen die u wil stellen. Volgens CMI is de truc om vragen zo te stellen dat ze de kern van uw boodschap vertalen. Houd het simpel: kies voor de journalistieke ’5 W’s + H’ (wie, wat, waar, wanneer, waarom, hoe), deze zorgen ervoor dat de geïnterviewde weinig tot niet van het onderwerp afdwaalt.

Geschikte kandidaat
Kies een geschikte kandidaat die u interviewt. Natuurlijk moet dit iemand zijn met de kennis van een expert. Maar het is een kunst een expert te vinden die passie over het onderwerp heeft én goed is in ‘storytelling’, wat binnen contentmarketing een belangrijke positie vervult. Hoe aantrekkelijker het verhaal, hoe groter de kans dat klanten dat verhaal verspreiden.

Geen interviewkandidaat beschikbaar? ‘Interview’ dan uzelf. Op deze manier voorkomt u een writersblock. Het helpt daarnaast met uw doelstelling uw kern duidelijk naar voren te brengen.

Transcribeer het interview
Neem het interview op wanneer dat kan. Door te transcriberen bespaart u uzelf een hoop moeite tijdens het schrijfproces: nooit meer gissen naar wat de geïnterviewde precies heeft gezegd, waardoor u de relatie tussen u en de geïnterviewde geen gevaar loopt in de vorm van foutieve quotes.

Kies een geschikt format voor de blogpost
Na het schrijven is opmaak van groot belang. Niemand zit namelijk te wachten op een grote lap tekst. Gebruik bijvoorbeeld tussenkoppen en subkoppen, zodat lezers makkelijk kunnen scannen. De truc om meer betrokkenheid te creëren bij lezers is om ze vragen in de tekst te stellen.

U bent nu bijna klaar met een boeiende blogpost. Wat vaak onderschat wordt, is het laten nakijken van uw tekst. Stel daarom een lijst samen van professionals die uw tekst na het schrijven willen checken. Niet alleen op grammatica en tikfouten, maar ook op de formulering van de boodschap.